Ziemas ostas rekonstrukcija finiša taisnē

21/04/2015
Noslēgumam tuvojas Ventspils brīvostas pārvaldes kuģu piestātnes jeb Ziemas ostas rekonstrukcija. Jau tagad var labi redzēt, kā jau pavisam drīz izskatīsies jaunā osta un tai piegulošā teritorija, kas kļūs par vēl vienu pastaigu un atpūtas vietu ventspilniekiem un pilsētas viesiem.

 

19. gadsimta beigās būvētā Ziemas osta (Winterhafen) piedzīvojusi īstu atdzimšanu. Jau pavisam drīz šeit varēs atgriezties Ventspils brīv­ostas pārvaldes kuģi – naftas savācējkuģi, hidrogrāfijas gultnes dziļuma mērīšanas kuģis Skauts, ūdenslīdēju kuģis Neptūns, ekskursiju kuģītis Hercogs Jēkabs, kā arī krasta apsardzes kuģi. Pagājušā gada septembrī uzsāktā Ziemas ostas rekonstrukcija, kuras izmaksas sasniedza 2,3 miljonus eiro un kuru līdzfinansēja no ES Kohēzijas fonda, ir jāpabeidz līdz vasaras sākumam, stāsta ģenerāluzņēmuma LNK Industries Group projekta vadītājs Vadims Bogdanovs. Viņš vērš īpašu uzmanību uz to, ka viens objekts, kura būvniecību veic pilnsabiedrība LNK Industries Group, sastāv no diviem patstāvīgiem tehniskajiem projektiem – piestātnes renovācijas un tai piegulošās teritorijas K. Valdemāra ielā 6 labiekārtojuma rekonstrukcijas.

Bet tikmēr K. Valdemāra ielā 6 raiti rit Ziemas ostas rekonstrukcijas darbi. Ikviena objekta rekonstrukcija var sagādāt ne mazums pārsteigumu un negaidītu pavērsienu, kurus sākumā grūti prognozēt. Bez tiem neiztika arī šoreiz – hidrotehnisko darbu laikā būvnieki saskārās ar veco konstrukciju paliekām, ne visas no tām izdevās demontēt, tādēļ tās iekonser­vēja, stāsta Bogdanovs. Dažos gadījumos vajadzēja pat nedaudz pamainīt projektu. Hidrotehnisko darbu laikā no upes gultnes tika izcelti seni poleri, enkuri un citas ierīces, kas mūsdienu kuģniecībā vairs netiek izmantotas. Vērtīgās lietas būvnieki rūpīgi notīrīja, nokrāsoja un plāno nodot Ventspils brīvostai, lai tās saglabātu kā vēsturisku piemiņu vai kā eksponātus.

Tomēr visi hidrotehniskie darbi jau ir pabeigti, pa visu Ziemas ostas perimetru ir nostiprināta krasta līnija, uzstādīti fenderi, kuri amortizē kuģu pietauvošanos. Patlaban notiek betonēšanas un labiekārtošanas darbi, norāda Bogdanovs. Krastā jau ir izvietoti jauni elektrības sadales skapji, kur kuģi varēs pieslēgties pie elektroenerģijas, atlicis vien uzstādīt polerus, pie kuriem piestiprinās kuģi, kas pietauvojies ostā. Uz rietumu muliņa notiek pēdējie cietā seguma betonēšanas darbi. Tikmēr uz speciāla pontona jau ir savākta visa nepieciešamā tehnika, lai varētu uzsākt austrumu muliņa seguma betonēšanu. Šajās būvniekiem saspringtajās dienās Ziemas ostas objektos ir nodarbināts 50–70 cilvēku, stāsta LNK Industries Group būvdarbu vadītājs Salvis Druvaskalns. Bez rīdziniekiem šeit vēl strādā arī speciālisti no Ventspils apakšuzņēmumiem SIA VIA, AS SZMA-V, SIA Volts-1. Šurpu turpu braukā tehnika, kas noblietē šķembas, uz kurām pēc tam klās bruģakmeni laukumā, kas atrodas pie ostas dienvidu sienas. Šis laukums būs paredzēts transporta kustībai un piebraukšanai pie kuģiem. Būvnieki, izmantojot tehniku, uzstāda apgaismes mastus, atjauno veloceliņu, kas šeit jau bija pirms tam, taču, tā kā tas traucēja būvdarbiem, tad to vajadzēja uz laiku demontēt. Jau pēc dažām nedēļām ķieģelīši būs ieklāti un sāksies apzaļumošanas darbi un jūras viļņus imitējošo dekoratīvo elementu uzstādīšana, skaidro Druvaskalns. Paredzēta īpaša vieta atpūtai pie dekoratīvajiem jūras viļņiem, kur tiks uzstādīti soliņi un veloturētāji.

Lai gan darbi vēl nav pabeigti, var jau labi redzēt grandiozās pārmaiņas, kas notikušas Ziemas ostā. Pussabrukušo piestātņu vietā tagad redzama līdzeni nobetonēta krasta līnija, ērti piebraucamie ceļi pie kuģu pietauvošanās vietām, mūsdienīgas komunikācijas kuģu apgādei ar elektrību, ūdeni, notekūdeņu kanalizāciju, kā arī īpašas savācēj­iekārtas, lai attīrītu smiltis un grunti no eļļas piesārņojumiem, ar lepnumu norāda Druvaskalns. Ventspils brīvostas pārvaldes kuģu stāvvieta pēc rekonstrukcijas pilnībā atbildīs visām Eiropas Savienības prasībām un standartiem. Savukārt labiekārtošanas darbi piešķirs teritorijai sakārtotu un skaistu skatu. Būvnieku automašīnas jau gozējas jaunajā stāvvietā, kur varēs novietot 39 automašīnas, toskait arī invalīdiem. Šis ir viens no projektiem, kuru LNK Industries Group realizē Ventspils brīvostā. Pilnsabiedrība LNK Industries Group, kuru dibinājuši divi holdinga LNK Group uzņēmumi – AS LNK Industries un AS Latvijas Tilti –, ar Ventspils brīvostas pārvaldi jau sadarbojusies vai­rākos vērienīgos projektos: Ventspils brīvostas 1. muliņa de­mon­tāža, Ventas tilta rekonstrukcija, dziļūdens 12. piestātnes būvniecība, atgādina Bogdanovs.

 

Tiek pabeigta rietumu muliņa seguma betonēšana, bet būvniecības tehnika jau ir gatava uzsākt līdzīgus darbus uz austrumu muliņa.

Līdz ar kuģu stāvvietu rekonstrukciju notiek arī līdzās esošās teritorijas labiekārtošana.

Pēc visu darbu pabeigšanas un objekta nodošanas ekspluatācijā Ventas krastmalas promenāde būs izstaigājama līdz pat Jūras darbnīcai.

Būvdarbu vadītājs Salvis Druvaskalns ir nodarbināts jau otrajā objektā Ventspilī – nesen ekspluatācijā nodotajā dziļūdens 12. piestātnē un Ziemas ostas rekonstrukcijā.

Jau ir saskatāmas pilnīgi jaunas Ziemas ostas aprises.

 

Ziemas osta

  • uzbūvēta 19. gadsimta beigās
  • rekonstrukcija uzsākta 2014. gada septembrī
  • rekonstrukcijas galvenais darbuzņēmējs – pilnsabiedrība

  LNK Industries Group

Objektu būvniecība norisinās ES Kohēzijas fonda līdzfinansētajā projektā Nr.3DP/3.3.1.3.0/10/IPIA/SM/001 „Ventspils brīvostas infrastruktūras attīstība, kas tiek īstenots darbības programmas Infrastruktūra un pakalpojumi papildinājuma 3.3.1.3.aktivitātē Lielo ostu infrastruktūras attīstība “Jūras maģistrāļu” ietvaros.

Objekta kopējās izmaksas 2,3 miljoni eiro, tajā skaitā Kohēzijas fonda līdzfinansējums 85% apmērā attiecināmajām izmaksām.