"Bucher Municipal" pārceļ ražotni uz Ventspili

Mašīnbūves uzņēmums Bucher Municipal, kas jau 11 gadus darbojas Ventspils brīvostas teritorijā un ietilpst starptautiskajā Bucher Industries koncernā, atvēris divas jaunas kompakto komunālo mašīnu – CityCat2020un C401 – montāžas līnijas.

Uz Ventspili tiek pārcelta visa ražotne no mātes uzņēmuma Šveicē, kā arī ievērojama daļa ražotnes no māsas uzņēmuma Anglijā Mazāk nekā pirms gada – 2015. gada novembrī – mašīnbūves uzņēmums Bucher Municipal spēra svarīgu soli, pārceļot pirmo pilnās montāžas līniju no Šveices. Izrādījās, ka tas bija tikai sākums. Nepagāja ne gads, kad uz Ventspils uzņēmumu Bucher Municipal sāka pārcelt nākamās pilnās montāžas līnijas. Pagājušajā nedēļā uzņēmumā tika samontēta pirmā C401 mašīna, kuras tilpums ir 4 m3. Šī modeļa montāža pārcelta no māsas uzņēmuma Anglijā, kas arī ietilpst Bucher Municipal divīzijā.

Savukārt septembrī Ventspilī pilnībā sakomplektētas pirmās CityCat2020 mašīnas ar 2 m3 tilpumu. MašīnuCityCat2020 montāžas līnija pārcelta uz Ventspili no mātes uzņēmuma Šveicē. Šobrīd Bucher Municipal samontējis jau sešas šī modeļa mašīnas, stāsta uzņēmuma montāžas un krāsošanas nodaļu vadītāja Dace Graudiņa. Pirmās divas 2 m3 mašīnas jau ir nosūtītas uz Hannoveri.

Projektam tika atvēlēti astoņi saspringti mēneši, un bija nepieciešams saliedēts dažādu nodaļu, kā, piemēram, iepirkumu, loģistikas, inženieru, montāžas speciālistu darbu trīs Eiropas valstīs: Šveicē, Anglijā un Latvijā – Ventspilī. Bucher Municipal vadītājs Tomass Emenegers (Thomas Emmenegger) neslēpj: galvenais iemesls, kāpēc divas montāžas līnijas tika pārceltas uz Ventspili, ir saistīts ar finanšu aspektiem – šeit ražot komunālās mašīnas ir lētāk nekā Anglijā un Šveicē. Tomēr tas būtu neiespējami, ja Ventspilī nebūtu izveidota mūsdienīga ražotne, saliedēts un kompetents kolektīvs, kas tajā strādā. «Jo vairāk produkcijas mēs šeit ražosim, jo vairāk darba vietu būs Ventspilī,» norāda Emenegers.

Komunālo automašīnu montāžas līniju pārcelšana uz Ventspili vēl nav pabeigta. Nākamajā gadā no Šveices tiks pārcelta CC5006 (4 m3 tilpums) mašīnas pilnā montāžas līnija, tā ir līdzīga no Anglijas jau pārceltajai C401 mašīnai.Bucher Municipal Šveices uzņēmumā paliks inženieru, pārdošanas, loģistikas un klientu servisa nodaļas. Kā arī uz Ventspils ražotni vēl plānots pārcelt C201 mašīnas (2 m3 tilpums) montāžas līniju no Anglijas, savukārt no Ventspils uz Angliju tiks pārcelta 6 m3 un 8 m3 tvertņu montāžas līnija, stāsta Graudiņa.
Šobrīd Ventspilī jau ir koncentrēta lielākā daļa kompakto ielu tīrāmo mašīnu (1, 2 un 4 m3), kā arī to rezerves daļu ražošana. Uzņēmumā darbojas lāzergriešanas, locīšanas, metālapstrādes, metināšanas un krāsošanas nodaļas, kā arī montāžas nodaļa, kurā šobrīd ir izveidotas jaunas montāžas līnijas.

Ventspils uzņēmumā Bucher Municipal notiekošās pārmaiņas kļuvušas par īstu izaicinājumu kolektīvam. «Īsā laikā vajadzēja dubultot montāžas nodaļas komandu, kur agrāk bija 22 darbinieki, bet tagad 40,» atceras Graudiņa. Pirmajā brīdī šķitis, ka tas ir neiespējami, ņemot vērā vietējā darba tirgus ierobežotību, tomēr šaubas bijušas nevietā – montāžas nodaļas komandu papildināja motivēti un spēcīgi darbinieki. Montāžas nodaļas vadītāja uzsver, ka «varam būt lepni, ka no atsevišķu komponenšu ražošanas un montāžas esam izauguši līdz gatavu mašīnu ražošanai».

Ražošana Ventspilī – nākotnes potenciāls
Tomass Emenegers
viens no uzņēmuma Bucher Municipal vadītājiem:
– Abu līniju pārcelšanas projekts uz Ventspili aizsākās pirms septiņiem astoņiem mēnešiem. Tika izveidotas divas komandas: viena strādāja ar CC2020  mašīnu ražošanas līnijas pārcelšanu no Šveices, otra – ar C401  mašīnu ražošanas līnijas pārcelšanu no Anglijas pilsētas Dorkingas. Latvija un Ventspils pierādīja savu konkurētspēju pasaules līmenī ar to, ka vienpadsmit gadu laikā Bucher Municipal šeit no trīs cilvēkiem izaudzis līdz 241, kas šobrīd strādā uzņēmumā. Ražošanu Ventspilī  uzņēmuma vadība uzskata par nākotnes potenciālu, un es domāju, ka šeit notiks vēl ne mazums iespaidīgu pārmaiņu. No tuvākajiem nākotnes plāniem – mums ir jāpārceļ uz Ventspili CC5006 mašīnu montāžas līnija no Šveices un C201 mašīnu montāžas līnija no Anglijas. Pašreizējam ražošanas apjomam ar rūpnīcas darbinieku potenciālu ir pietiekami. Ja turpmāk nolems vēl palielināt ražošanas apjomu, iespējams, vajadzēs domāt par papildu darbinieku pieņemšanu. Attīstīsim arī sadarbību ar Ventspils Tehnikumu. Līdz šim mēs piedalījāmies tehnisko speciālistu – virpotāju, metinātāju – sagatavošanā, savukārt tagad lielāku uzmanību pievēršam montāžas līniju atslēdznieku sagatavošanai. Vairāk domāsim arī par jau esošo darbinieku apmācību, viņu kvalifikācijas celšanu, tādēļ mūsu sadarbība ar Ventspils Tehnikumu nezaudēs savu nozīmi. Par tālākiem plāniem pagaidām pāragri spriest, jo būs vajadzīgs laiks, lai nostabilizētu kompakto ielu tīrāmo mašīnu ražošanu Ventspilī.

Veiksmes noslēpums – saliedēta komanda
Ričards Kardvelsražošanas inženieru nodaļas vadītājs (Anglija)
– Manuprāt, mūsu projekta lielākās veiksmes pamatā bija tas, ka visi tā dalībnieki Anglijā un šeit, Ventspilī, strādāja kā viena saliedēta komanda, bez domstarpībām. Gatavojoties pārcelt montāžas līnijas uz Ventspili, mēs aizsūtījām vietējos speciālistus uz apmācībām Anglijā, kas arī veicināja komandas saliedēšanos. Mūsu montāžas līniju pārcelšanas projekts ir unikāls ar to, ka pirms tā ieviešanas Bucher Municipal dažādu nodaļu speciālisti Latvijā, Anglijā un Šveicē strādāja savos uzņēmumos, īpaši neinteresējoties citam par citu. Šis projekts mūs saveda kopā un stiprināja turpmākai sadarbībai. Tajā es arī saskatu lielu panākumu, jo tas apvienoja dažādas mentalitātes un kultūras cilvēkus.

Bucher Municipal darbinieki, kuri nodrošinājuši ieguldījumu divu montāžas līniju darba sagatavošanā, atstājuši autogrāfus uz fotogrāfijām ar šī darba galvenajiem momentiem.

Komunālās mašīnas CC2020, kas vēl nesen tika ražotas mātes uzņēmumā Šveicē, tagad tiek montētas Ventspilī.

Bucher Municipal Ventspilī

kopš 2005. gada ražo 1, 2 un 4 m3 komunālās ielu tīrīšanas mašīnas. Uzņēmumā nodarbināts 241cilvēks. Gatavā produkcija tiek eksportēta uz Eiropu (Angliju, Franciju, Vāciju, Spāniju, Beļģiju, Turciju, Grieķiju), Koreju un Ķīnu)

 

Foto:J.Ģigulis