
- Valde nolēma izteikt brīdinājumu AS „Kālija parks”, kurā
ilgstoši nenotiek kravu apstrāde solītajā apjomā, nosakot, ka
uzņēmumam 6 mēnešu laikā jāpaaugstina kravu apstrādes apjoms
atbilstoši solītajam vai vismaz jāiesniedz objektīvi dokumentāli
pierādījumi plānotajam kravu apjoma pieaugumam.
AS “Kālija parks” no Ventspils brīvostas pārvaldes nomā divas
piestātnes – Nr.4 un Nr.4A un zemi. Par zemi un piestātni Nr.4
nomas līgumi noslēgti 1995.gadā, bet par piestātni Nr.4A –
2000.gadā. AS „Kālija parks” piesaistīto kravu apjoms pirms
piestātnes Nr.4 un zemes nomas līgumu noslēgšanas, proti, 1994.
gadā, bija 3,8 miljoni tonnu, kas, minētos līgumus noslēdzot, tika
pieņemts par pamatrādītāju turpmākajām līgumattiecībām. Ventspils
brīvostas pārvalde rēķinājās ar turpmāko gadu apgrozījumu, kas
nebūtu mazāks par minēto, un šo aprēķinu pamatotību pierādīja
turpmāko gadu kravu apjoma statistika: 1995. gadā 4,3 miljoni
tonnu, 1996. gadā 3,6 miljoni tonnu, 1997. gadā 4,4 miljoni tonnu,
1998. gadā 4,5 miljoni tonnu un 1999. gadā 5,2 miljoni tonnu.
Ņemot vērā stabilo kravu apjomu, kā arī tā pieauguma prognozes, AS
„Kālija parks” jau 1995. gadā vērsās pie Ventspils brīvostas
pārvaldes ar priekšlikumu par piestātnes Nr.4a izbūvi, un 1997.
gadā Ventspils brīvostas pārvalde apstiprināja AS „Kālija parks”
sagatavoto tehnisko uzdevumu piestātnes Nr.4A projekta izstrādei.
Piestātnes Nr.4a izbūves nepieciešamību AS „Kālija parks” pamatoja
ar kravu apgrozījuma palielināšanu no 4 miljoniem tonnu līdz 6,5
miljoniem tonnu gadā. Vienlaikus ar nepieciešamību izbūvēt
piestātni Nr.4A AS „Kālija parks” norādīja arī uz vajadzību
padziļināt Ventas upes kanālu.
Ventspils brīvostas pārvalde par saviem līdzekļiem uzsāka gan
Ventas upes kanāla no priekšostas līdz piestātnei Nr.4 un
apgriešanās baseina padziļināšana (līgums noslēgts 1997.gada
12.septembrī), gan arī jaunas piestātnes Nr.4A būvniecību (līgums
noslēgts 1998.gada 31.martā). Pieņemot lēmumu ieguldīt iepriekš
minētajos objektos savus finanšu līdzekļus, Ventspils brīvostas
pārvalde vadījās no kravu apjoma 1997. gadā, tas ir, 4,4 miljoni
pārkrauto tonnu gadā, un sagaidīja, ka pēc investīciju veikšanas
kravu apjoms būtiski pieaugs līdz AS „Kālija parks” solītajam.
2000.gada janvārī ekspluatācijā tika pieņemta gan Ventas upes
kanāla padziļināšana, gan Ventspils brīvostas 4A piestātne. Abu
projektu kopējās izmaksas sasniedza gandrīz 11’000’000 latu.
Neskatoties uz veiktajiem darbiem un lielajiem Ventspils brīvostas
pārvaldes līdzekļu ieguldījumiem, AS „Kālija parks” kravu apjoms
piestātnēs Nr.4 un Nr.4A nevis pieauga, bet, gluži pretēji, ar
2000. gadu sāka samazināties. Tā, piemēram, 2000. gadā apgrozījums
bija 5 miljoni tonnu, 2001. gadā 4,9 miljoni tonnu, 2002. gadā 4,7
miljoni tonnu, 2003. gadā 4,8 miljoni tonnu, 2004. gadā 4,5 miljoni
tonnu, 2005. gadā 5,1 miljons tonnu, bet 2006. gadā jau 3,7 miljoni
tonnu, un arī turpmākajos gados kravu apjoms turpināja kristies,
nekad vairs nesasniedzot 1994. gada kravu apjomu. Proti, 2007. gadā
kravu apjoms bija 3,2 miljoni tonnu, 2008. gadā 2,8 miljoni tonnu,
2009. gadā 1,1 miljons tonnu, 2010. gadā 2,4 miljoni tonnu, 2011.
gadā 2,8 miljoni tonnu, 2012. gadā 1,8 miljoni tonnu, 2013. gadā
1,6 miljoni tonnu, 2014. gadā 1,5 miljoni tonnu.
Savukārt 2015. gadā kravu apjoms sasniedza vien 0,14 miljonus
tonnu, bet pašas AS „Kālija parks” prognozes 2016. gadam, ir
aptuveni 0,5 miljoni tonnu.
No augstāk izklāstītā redzams, ka, neskatoties uz padziļināšanas
darbiem, piestātnes Nr.4A izbūvi un citām investīcijām, AS „Kālija
parks” kravu apjoms Ventspils brīvostā ir nepieņemami krities,
tādējādi izraisot Ventspils brīvostas pārvaldes iekasējamo ostas
maksu būtisku kritumu. Līdz ar to laika periodā no 2000. gada 9.
februāra, tas ir, piestātnes Nr.4A nomas līguma noslēgšanas,
Ventspils brīvostas pārvalde katru gadu ir saņēmusi ievērojami
mazākas ostas maksas par plānotajām. Kopā laika posmā no 2000. gada
līdz 2015. gadam ostas maksas, ko Ventspils brīvostas pārvalde,
Ventspils pilsētas pašvaldība un Latvijas valsts būtu varējušas
saņemt, ja AS „Kālija parks” nodrošinātu solīto kravu apjomu, ir
vismaz 34’272’500 eiro.
AS „Kālija parks” pārkrauto kravu apjoma kritumam nav objektīva
komerciāla pamata, jo Baltijas jūras austrumkrasta ostās (Klaipēda,
Rīga, St.Pēterburga un citas ostas) kopējais pārkrautais
minerālmēslu apjoms ir pieaudzis no 9,7 miljoniem tonnu 1997. gadā
līdz 26,4 miljonu tonnu 2015 gadā, tas ir, palielinājies 2,72
reizes. AS “Kālija parks” pārkrauto kravu apjoms ir samazinājies no
4,4 miljonu tonnām 1997. gadā līdz 0,14 miljonu tonnām 2015.gadā,
tas ir, samazinājies 31,43 reizes. Ventspils ostas daļa no visa
Baltijas jūras austrumkrasta ostās (Klaipēda, Rīga, St.Pēterburga
un citas ostas) pārkrautā kopapjoma ir samazinājusies no 45,4 %
1997. gadā līdz 0,5 % 2015.gadā. Neskatoties uz to, ka ir pieaudzis
pieprasījums pēc minerālmēslu pārkraušanas pakalpojumiem, AS
“Kālija parks” faktiski pārstājis darboties, kas savukārt rada
priekšnosacījumus minerālmēslu pārkraušanas terminālu celtniecībai
citās ostās. Proti, 2015. gada 14. decembrī Rīgas Brīvostas
pārvalde ir izplatījusi publisku paziņojumu par to, ka Rīgas
brīvostā sākta projekta piedāvājuma izstrāde minerālmēslu termināļa
būvniecībai. Paziņojumā norādīts, ka „Rīgas Brīvostas pārvaldnieks
Maskavā ticies ar kālija sāls ieguvju īpašniekiem, lai pārrunātu un
vienotos par iespēju Rīgas brīvostā attīstīt kālija sāls terminālu.
Pēc atgriešanās pārvaldnieks atbildīgajiem brīvostas departamentiem
ir uzdevis uzsākt projekta piedāvājuma izstrādi.” Tātad
laikā, kad AS „Kālija parks” spēj piesaistīt vien 0,14 miljonu
tonnu minerālmēslu kravu gadā, Rīgas Brīvosta šo nozari uzskata par
tik perspektīvu, ka publiski paziņo par darba uzsākšanu pie
minerālmēslu termināļa attīstības. Ja šāda veida kravas tiks
pilnībā pārvirzītas uz citām Baltijas jūras austrumkrasta ostām,
negatīvas sekas būs ne tikai Ventspilij, bet arī visas Latvijas
tautsaimniecībai. Būtiski samazināsies ne tikai Ventspils brīvostas
pārvaldes, bet arī Ventspils pilsētas pašvaldības un Latvijas
valsts ieņēmumi gan no ostu maksām, gan dažādu nodokļu
maksājumiem.
Neapmierinošais AS „Kālija parks” kravu apstrādes apjoms
kopsakarībā ar situāciju minerālmēslu kravu pārkraušanas tirgū
citās Baltijas jūras austrumkrasta ostās un Rīgas Brīvostas
publiski izziņoto minerālmēslu termināļa attīstības uzsākšanu
būtiski apdraud Ventspils brīvostas pārvaldes kā publisko tiesību
subjekta pienākumu apsaimniekot Ventspils brīvostu iespējami
efektīvi, nodrošinot maksimālu noslodzi ostas infrastruktūrai un
īpašumiem. Lai novērstu AS „Kālija parks” rīcības nelabvēlīgās
sekas, Ventspils brīvostas valde nolēma AS „Kālija parks” izteikt
brīdinājumu ar mērķi panākt kravu apstrādes apjoma iznomātajos
īpašumos palielināšanu līdz apmierinošam līmenim. Saskaroties ar
noslēgto līgumu noteikumu pārkāpumiem vai neapmierinošu līgumu
izpildi no AS „Kālija parks” puses, Ventspils brīvostas pārvaldei
ir tiesības izmantot līgumos paredzētās sankcijas līdz pat
vispārējai nomas maksas pārskatīšanai vai līgumu vienpusējai
pārtraukšanai un AS „Kālija parks” ēku un būvju pārņemšanu
Ventspils brīvostas pārvaldes īpašumā. Tomēr piestātņu un zemes
nomas līgumos Ventspils brīvostas pārvalde un AS „Kālija parks” ir
vienojušies visus strīdus sākotnēji atrisināt sarunu ceļā, tāpēc,
ņemot vērā arī labas pārvaldības principu, Ventspils brīvostas
pārvalde uzskata par nepieciešamu un lietderīgu rakstveidā brīdināt
AS „Kālija parks” par izveidojušos situāciju, dodot iespēju novērst
iznomāto piestātņu un zemes neapmierinošo izmantošanu. Par
apmierinošu kravu apstrādes apjomu Ventspils brīvosta uzskata
ikgadējā kravu apjoma palielināšanu līdz tādam AS „Kālija parks”
solītajam apjomam, kādu Ventspils brīvostas pārvalde sagaidīja,
veicot iepriekš minētās investīcijas. Par saprātīgu termiņu
iepriekš minētā kravu apstrādes apjoma sasniegšanai ir nosakāmi 6
mēneši.
- Akceptēja vienošanos par ostu veicamajām iemaksām Ostu
attīstības fondā 2016.gadā. Vienošanās tiek slēgta starp VAS
“Latvijas Jūras administrācija”, Rīgas brīvostas pārvaldi,
Ventspils brīvostas pārvaldi un Liepājas speciālās ekonomiskās
zonas pārvaldi.
- Pilnvaroja brīvostas pārvaldnieku parakstīt līgumus uz 2 gadu
termiņu par tiesībām veikt ārkārtas padziļināšanas darbus jūras
kanālā neparedzētu sanesumu gadījumā ar SIA "AQUATEX" un “Terramare
OY".
- Akceptēja Nodomu protokola starp Ventspils brīvostas pārvaldi
un AS „Ventspils zivju konservu kombināts” parakstīšanu, lai
realizētu projektus AS „Ventspils zivju konservu kombināts”
ražotnes un zivju pieņemšanas vietu pārcelšanai uz rūpniecībai
piemērotākām atrašanās vietām.
- Atbilstoši iepirkuma procedūras rezultātiem valde akceptēja
līguma slēgšanu ar SIA “Jūras projekts” par tehniskā projekta
izstrādi un autoruzraudzību piestātnes 13A un zivju pieņemšanas,
šķirošanas un uzglabāšanas ēkas uz tās būvniecībai.
- Atbilstoši iepirkuma procedūras rezultātiem valde akceptēja
līguma slēgšanu ar SIA “Baltex Group” par tehniskā projekta
izstrādi un autoruzraudzību ražošanas ēkas būvniecībai Talsu ielā
200.
- Atbilstoši iepirkuma procedūras rezultātiem valde akceptēja
līguma slēgšanu ar SIA “Baltex Group” par tehniskā projekta
izstrādi un autoruzraudzību ražošanas ēkas Nr.6 būvniecībai
Ventspils Augsto tehnoloģiju parkā.
- Izskatīja vairāku komercsabiedrību iesniegumus par nomas
līgumiem.
Ventspils brīvostas valdes sēde notika 2016.gada 5.februārī.
Sēdē piedalījās Ventspils pilsētas domes izvirzītie valdes locekļi
– Jānis Vītoliņš, Aivars Lembergs, Guntis Blumbergs, Didzis
Ošenieks, valsts pārstāvji – LR Ekonomikas ministrijas pārstāvis
Gatis Ābele, LR Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrijas pārstāvis Edijs Vaznis, LR Finanšu ministrijas pārstāve
Sandra Bukane un LR Satiksmes ministrijas pārstāve Džineta
Innusa.