Parakstīts līgums par pirmo kuģu elektrotīkla pieslēguma punkta izbūvi Ventspils brīvostā

Ventspils brīvostas pārvalde parakstījusi līgumu par kuģu elektrotīkla pieslēguma punkta izbūvi Ventspils ostas prāmju apkalpošanas piestātnē. Šī būs pirmā piestātne Ventspils ostā, kurā prāmjiem būs iespēja izmantot lieljaudas krasta elektroapgādes punktu.

Ventspils brīvostu apmeklējošie kuģi izmanto ar dīzeļdegvielu darbināmus ģeneratorus, kas izdala siltumnīcefekta gāzes, tā radot ietekmi uz vidi un paaugstinot trokšņu līmeni. Daļa Ventspils ostas piestātņu atrodas līdzās dzīvojamo ēku apkaimei, tāpēc ir būtiski ostas darbības procesos ieviest klimatam un videi draudzīgas alternatīvas. Ieviešot krasta elektroapgādes punktu, kuģiem būs iespēja izmantot elektroenerģiju no krasta pieslēguma.

2000. gadā uzbūvētā kuģu piestātne Nr. 16 nodrošina prāmju un citu pasažieru kuģu tauvošanos un apstrādi. Piestātni šobrīd aktīvi izmanto SIA “Stena Line” prāmji, kas nodrošina pasažieru pārvadājumus maršrutā Ventspils–Nīnashamna (Zviedrija)–Ventspils. Prāmju satiksme no Ventspils uz Zviedriju ir īsākais jūras savienojums starp Baltijas valstīm un Stokholmas reģionu, nodrošinot efektīvāko un apjomīgāko loģistikas ceļu uz Skandināvijas tirgu.

„Ventspils prāmju termināļa elektrifikācija ir nozīmīgs solis mūsu mērķa – ilgtspējīga Baltijas jūras transporta – sasniegšanā. “Stena Line” kā viens no vadošajiem prāmju operatoriem Eiropā ar lepnumu atbalsta iniciatīvas, kas samazina emisijas un veicina tīrību ostu darbībā. Šis ieguldījums ne tikai stiprina Ventspili kā galveno savienojumu starp Latviju un Zviedriju, bet arī apliecina, ka sadarbība starp ostām, jomas partneriem un Eiropas Savienību var paātrināt mūsu kopīgo ceļu uz ilgtspējīgāku nākotni,” pauda “Stena Line” Baltijas jūras ziemeļu uzņēmējdarbības reģiona tirdzniecības direktore Liene Lēmane.

Ventspils brīvostas pārvaldnieka p. i. Igors Udodovs, atzīmē, ka regulāras kuģošanas līnijas ir viena no Ventspils ostas attīstības prioritātēm: “Krasta elektrifikācija ir mūsdienu prasībām atbilstošas ostas nepieciešamība. Esam gandarīti, ka, pateicoties Eiropas Savienības fondu iespējām un mūsu nozīmīgo klientu “Stena Line” ieinteresētībai, varam soli pa solim virzīties uz priekšu ostas infrastruktūras sakārtošanā.”

Atklāta konkursa rezultātā tiesības slēgt līgumu par elektrotīkla pieslēguma punkta izbūvi ieguva piegādātāju apvienība “RPI-ISP”, ko veido uzņēmumi “RP Infra” un “Industry Service Partner”, un līguma summa ir gandrīz četri miljoni eiro, neskaitot PVN. Būvdarbu ietvaros tiks izbūvēts krasta elektroapgādes punkts ar kopējo jaudu 4000 kW, nodrošinot pieslēgumu kravas–pasažieru (RO-PAX) kuģim. Šobrīd spēkā ir Eiropas Savienības Regula (ES) 2023/1804 (AFIR), kas kopā ar FuelEU Maritime regulējumu paredz līdz 2030. gadam TEN-T jeb Eiropas transporta tīkla ostās nodrošināt visiem regulāri kursējošajiem pasažieru un konteineru kuģiem pieeju elektroenerģijai.

Elektrotīkla pieslēguma punkta izbūve Ventspils ostas 16. piestātnē ir daļa no trīs piestātņu – 14., 15. un 16. piestātnes – elektroapgādes infrastruktūras pārbūves projekta, kas plānots trīs neatkarīgos posmos. Būvprojekta pirmais posms – 16. piestātnes pārbūve – tiks īstenots projekta “Ventspils brīvostas kuģu satiksmes vadības centra atjaunošana un piestātņu elektrifikācija” ietvaros  kā viena no divām projekta aktivitātēm. Otra projekta aktivitāte ir ostas kuģu satiksmes vadības sistēmas atjaunošana, veicot kuģu satiksmes vadībai nepieciešamā, tostarp  uzraudzības, sakaru un komunikāciju, aprīkojuma piegādi un uzstādīšanu, aprīkojuma uzstādīšanai nepieciešamo būvju atjaunošanu, pārbūvi un būvniecību.

Projekts tiek īstenots Eiropas Savienības Kohēzijas fonda ietvaros. Kopējie projekta attiecināmie izdevumi ir 4 018 579,41 EUR, no kā 3 415 792,50 EUR ir Kohēzijas fonda finansējums. Projekta īstenošanas laiks – līdz 2029. gada 31. decembrim.