H2-Derivatives@BalticSeaPorts

Projekta H2-Derivatives@BalticSeaPorts jeb H2Deri@BSP mērķis ir izveidot atbilstošas stratēģijas, kas ļautu projektā iesaistītajām ostām laicīgi pārveidoties par ilgtspējīgas enerģijas centriem (green energy hubs) un sniegt ieguldījumu CO2 emisiju samazināšanā Baltijas jūras reģionā, tai skaitā:

  1. apmainīties pieredzē un pilnveidot zināšanas un kompetenci Baltijas jūras reģiona ostu pārvaldēs un ieinteresēto personu lokā, lai nodrošinātu kvalificētu un ilgtspējīgu ūdeņraža – H2 – atvasinājumu, piemēram, metanola, amonjaka, apstrādi un bunkurēšanu;
  2. samazināt Baltijas jūrā kursējošo jūras kuģu CO2 emisijas, piedāvājot bez CO2 vai samazinātās CO2 emisijas kuģu degvielas Baltijas jūras reģiona ostās kā inovatīvos enerģijas centros;
  3. ierobežot klimata pārmaiņu negatīvo ietekmi.

Projekta H2Deri@BSP aktivitātes fokusējas uz risinājumu izstrādi Baltijas jūras ostu gatavības nodrošināšanai ar alternatīvo degvielu (ūdeņradis un tā atvasinājumi) šādās jomās:

  • alternatīvo degvielu ražošanas no AER izpēte un apzināšana;
  • bunkurēšanas infrastruktūras izpēte un plānu sagatavošana;
  • alternatīvo degvielu tirgus izpēte;
  • regulējošo pasākumu ietvara izpēte;
  • komunikācijas stratēģijas attīstība.

Projekta īstenošanā piedalās 15 partneri: AS ALEXELA (Tallina, Igaunija), Port of Helsinki Ltd (Helsinki, Somija), Port of Kiel (Ķīle, Vācija), Ventspils brīvostas pārvalde (Ventspils, Latvija), Association of German Seaport Operators (Hamburga, Vācija), Port of Tallinn (Tallina, Igaunija), Gasum Ltd (Espo, Somija), Mabanaft GmbH & Co, KG (Hamburga, Vācija), Hamburg Port Authority AoR (Hamburga, Vācija), Port of Esbjerg (Esbjerga, Dānija), IVL Swedish Environmental Research Institute (Stokholma, Zviedrija), Lindholmen Science Park AB (Gēteborga, Zviedrija), Port of Luleå (Lūleo, Zviedrija), Public Limited liability company Klaipeda State Seaport Authority (Klaipēda, Lietuva).

Projekta vadošais partneris ir Hafen Hamburg Marketing e.V.

Ventspils brīvostas pārvalde vadīs plānošanas un optimizācijas modeļa izstrādi, veidojot ūdeņraža un uz tā bāzes ražoto ilgtspējīgo degvielu ražošanas attīstības un investīciju scenārijus, balstoties uz vietējiem atjaunīgajiem un atjaunojamajiem energoresursiem.

Ventspils ostai kā infrastruktūras objektam ir ievērojams potenciāls iesaistīties nākotnes ūdeņraža ekonomikas attīstībā un kļūt par alternatīvo degvielu ražošanas un eksporta centru. Tas stiprinātu Ventspils kā ilgtspējīgu enerģijas risinājumu centra pozīciju Baltijas reģionā, veicinot transformāciju no fosilās enerģijas ostas uz atjaunīgo enerģijas resursu ostu.

Projektu H2-Derivatives@BalticSeaPorts finansē “Interreg Baltijas jūras reģiona programma 2021.–2027. gadam” no Eiropas Savienības līdzfinansējuma līdzekļiem. Projekta kopējais finansējums – 2 858 359,20 EUR, no kā 2 286 687,36 EUR ir Eiropas reģionālā attīstības fonda līdzfinansējums, 571 671,84 EUR – projekta partneru līdzfinansējums. Projekta īstenošanas termiņš – līdz 2028. gada 29. februārim.

Vairāk informācijas: www.interreg-baltic.eu/project/h2deribsp/

Jaunumi un aktualitātes:

23.09.2025. Ventspils brīvostas pārvalde Tallinā stiprina sadarbību ūdeņraža ekonomikas attīstībai Baltijas jūrā

17.03.2025. Ventspils brīvosta piedalās Baltijas jūras ostu ūdeņraža zaļo degvielu tehnoloģiju attīstības projektā