Atklāta jauna ražošanas līnija

14/11/2017
Uzņēmums Bucher Municipal, kas jau 12 gadus darbojas Ventspils brīvostas teritorijā, strauji paplašinājis ražošanas apjomus. Pirms pāris nedēļām ražotnē atvērta jauna kompaktās komunālās mašīnas C201 ražošanas līnija. Šis notikums finiša taisnē ievedis divus gadus ilgu starptautiskā koncerna Bucher Industriesprojektu Spirit.

No Šveices un Anglijas – uz Ventspili

Pirms nupat atklātās ražošanas līnijas sperti vēl citi nozīmīgi soļi ražotnes attīstībā. Jaunas līnijas atklātas arī pagājušā gada septembrī un šā gada maijā, stāsta uzņēmuma montāžas un krāsošanas nodaļu vadītāja Dace Graudiņa un ražošanas procesa inženieris Artis Segliņš.

Jaunajā līnijā tiek montēta kompaktās klases ielu tīrāmā mašīna C201, kuras ietilpība ir 2 m³. Ventspils rūpnīcā tiek ražots arī cits 2 m³ ietilpības komunālās mašīnas modelis, kura ražošana pagājušajā gadā tika pārcelta no Šveices. Tā kā abu šo modeļu funkcijas un darbības princips ir atšķirīgs, jauno modeli iekombinēt jau esošajā līnijā nebija iespējams. Jaunā līnija ir pārvesta no koncerna Bucher Industries ražotnes Anglijā. «Mēs pārcēlām trīs ražošanas līnijas no Šveices un divas ražošanas līnijas no Anglijas,» uzskaita Graudiņa un informē, ka pārmaiņas nosaka koncerna projekts Spirit, kas iesākts pagājušā gada februārī un ilgs līdz šī gada beigām. Jāatgādina, ka agrāk Ventspilī ražoja tikai atsevišķas komunālo mašīnu komponentes, bet no 2015. gada novembra šeit notiek pilns ražošanas cikls.

Viens no Bucher Municipal vadītājiem Tomass Emengers (Thomas Emmenegger) jau iepriekš izteicies, ka galvenais iemesls, kāpēc montāžas līnijas tiek pārceltas uz Ventspili, ir saistītas ar finansēm – šeit montēt komunālās mašīnas ir lētāk nekā Anglijā un Šveicē. Montāžas un krāsošanas nodaļu vadītāja piebilst, ka tas gan nav vienīgais aspekts. Līdz šim koncernā mašīnas, kuras pēc uzbūves un ietilpības ir līdzīgas, ražoja dažādās vietās. Tagad visas kompaktās ielu tīrīšanas mašīnas tiek ražotas Ventspilī, savukārt lielās ietilpības mašīnas (6 m3 un 8 m3) – Anglijas rūpnīcā. Bucher Municipal Ventspilī tagad ražo sešus dažādus komunālo mašīnu modeļus, kuru ietilpība ir 1 m³, 2 m³ un 4 m³.

Katrā stacijā savi uzdevumi

Jaunajā līnijā ir deviņas stacijas un piecas priekšmontāžas zonas, kurās tiek sagatavota mašīnas kabīne, tvertne, elektriskās komponentes, detaļas birstēm un citas sagataves. Pirmajā stacijā mašīnas šasijai saliek asis, pievieno ūdens un degvielas tvertnes. Tālāk tiek pievienots motors un citas mašīnas sastāvdaļas. Tā katrā stacijā veic noteiktus uzdevumus, līdz no pēdējās stacijas mašīnu var jau izbraukt.

Pirmā mašīna, kas jaunajā līnijā izgāja pilnu komplektēšanas un montāžas ciklu, tika izlaista pirms pāris nedēļām. Joprojām norisinās ražošanas procesa uzlabošana, jo tikai darba procesā atklājas kādas nepilnības. Līnija ir uzbūvēta tā, lai katrā no stacijām montāžas darbi tiktu paveikti sešu stundu laikā. Pagaidām, kamēr tiek apzinātas problēmas, ražošanas cikls ir ilgāks, taču ir jau sasniegts sākotnējais mērķis vienu mašīnu cauri ražošanas līnijai izlaist 15 dienu laikā. Kad ražošanas procesi noritēs bez aizķeršanās, plānots, ka katra mašīna tiks samontēta 10 dienās, šai laika periodā iekļaujot arī pārbaudes testus.

Tīrīs pasaules pilsētu ielas

Pirmās jaunajā līnijā samontētās mašīnas pārdotas Anglijas tirgū. Mašīnas, kas patlaban tiek montētas Bucher Municipal nesen iedarbinātajā līnijā, kalpos Vācijā un Pireneju pussalā. Ieplānotie projekti paredz, ka komunālās mašīnas C201 strādās arī ASV, Austrālijā, Īrijā. Citas mazās ietilpības mašīnas tiek realizētas arī Ķīnā, Korejā un citviet pasaulē. Fiksētie līgumi uzņēmumam vienmēr ir noslēgti vismaz astoņas nedēļas uz priekšu, taču ir arī ilgtermiņa plāni, no kuriem var izsecināt ražošanas tendences.

Ventspils ielās mūsu pilsētas ražotnē gatavotās mazās ietilpības komunālās mašīnas pagaidām nestrādā. Pati mazākā – 1 m³ tilpuma mašīna – tiek lietota Kuldīgā, bet 4 m³ – Valmierā. Taču Ventspils ielās kalpo lielās ietilpības mašīna, kas ražota mūsu pilsētā.

Pieaug darbaspēks

Pārmaiņas ražotnē veicinājušas strauju darbaspēka pieaugumu. Pirms nepilniem diviem gadiem, kad tika uzsākts projekts Spirit, Ventspils ražotnes montāžas nodaļā strādāja 20 darbinieku, taču patlaban šai nodaļā vien ir 120 strādājošo. Papildu darbinieki bija nepieciešami arī noliktavās, iepirkumu nodaļā un citās ražotnes nodaļās. Patlaban uzņēmuma darbinieku komandu veido ap 340 cilvēku. Turklāt joprojām darbā tiek aicināti jauni speciālisti – uzņēmums piedāvā darbu montāžas atslēdzniekiem un metinātājiem.

Esot rūpnīcā, nevar nepamanīt, ka liela daļa strādājošo ir gados jauni cilvēki. Kā informē Graudiņa, uzņēmuma darbinieku vidējais vecums ir 34 gadi. «Jauni cilvēki ātri mācās, ir fleksibli,» piebilst montāžas un krāsošanas nodaļu vadītāja. «Taču mums noteikti ir nepieciešami arī tādi darbinieki, kuriem ir briedums, pieredze un zināšanas. Mums vajag līdzsvaru.»

Kamēr darbinieki jaunajā līnijā vēl iestrādājas, kopā ar viņiem strādā astoņi pieredzējuši montāžas atslēdznieki no Anglijas ražotnes, kas te uzturēsies līdz pat Ziemassvētkiem, lai palīdzētu Ventspils kolēģiem apgūt ražošanas līnijas specifiku un risināt problēmas, ja tādas vēl radīsies. Kopš projekta Spirit ieviešanas uz Ventspili reizi vai divas mēnesī brauc arī citi speciālisti, lai palīdzētu un atbalstītu pārmaiņu ieviešanu ražošanas procesos. Savukārt Ventspils ražotnes darbinieki mācījušies Anglijā. Ražošanas procesa inženieris Segliņš, kura uzdevums ir uzraudzīt visus procesus jaunajā līnijā un risināt tehniskās problēmas, kopumā četrus mēnešus pirms līnijas atvēršanas pavadījis komandējumā Anglijā, iepazinies ar ražošanas procesa instrukcijām. Lai arī sākums, pārņemot ražošanas līniju, nav bijis viegls un vienkāršs, nu jau visi procesi pamazām nostabilizējas, un, kā lēš ražotnes vadošie darbinieki, dažu mēnešu laikā jaunā ražošanas līnija varēs strādāt jau ar pilnu jaudu. Jauno līniju izdevies veiksmīgi iedarbināt, pateicoties uzņēmuma komandas darbam un kolektīva saliedētībai.

Viena no pirmajām ražošanas līnijas stacijām. Armands Zemrūķis sagatavo šasiju dzesēšanas sistēmas uzstādīšanai.

Sendijs Radovics pārbauda gandrīz gatavās mašīnas elektroniku.

Procesus jaunajā ražošanas līnijā uzrauga uzņēmuma ražošanas procesa inženieris Artis Segliņš un montāžas un krāsošanas nodaļu vadītāja Dace Graudiņa.

Komunālās mašīnas C201 ir viens no jaunākajiem un modernākajiem koncerna Bucher Industries modeļiem.