19. gadsimta beigās būvētā Ziemas osta (Winterhafen)
piedzīvojusi īstu atdzimšanu. Jau pavisam drīz šeit varēs
atgriezties Ventspils brīvostas pārvaldes kuģi – naftas
savācējkuģi, hidrogrāfijas gultnes dziļuma mērīšanas kuģis
Skauts, ūdenslīdēju kuģis Neptūns, ekskursiju
kuģītis Hercogs Jēkabs, kā arī krasta apsardzes kuģi.
Pagājušā gada septembrī uzsāktā Ziemas ostas
rekonstrukcija, kuras izmaksas sasniedza 2,3 miljonus eiro un kuru
līdzfinansēja no ES Kohēzijas fonda, ir jāpabeidz līdz vasaras
sākumam, stāsta ģenerāluzņēmuma LNK Industries Group
projekta vadītājs Vadims Bogdanovs. Viņš vērš īpašu uzmanību uz to,
ka viens objekts, kura būvniecību veic pilnsabiedrība LNK
Industries Group, sastāv no diviem patstāvīgiem tehniskajiem
projektiem – piestātnes renovācijas un tai piegulošās teritorijas
K. Valdemāra ielā 6 labiekārtojuma rekonstrukcijas.
Bet tikmēr K. Valdemāra ielā 6 raiti rit Ziemas ostas
rekonstrukcijas darbi. Ikviena objekta rekonstrukcija var sagādāt
ne mazums pārsteigumu un negaidītu pavērsienu, kurus sākumā grūti
prognozēt. Bez tiem neiztika arī šoreiz – hidrotehnisko darbu laikā
būvnieki saskārās ar veco konstrukciju paliekām, ne visas no tām
izdevās demontēt, tādēļ tās iekonservēja, stāsta Bogdanovs. Dažos
gadījumos vajadzēja pat nedaudz pamainīt projektu. Hidrotehnisko
darbu laikā no upes gultnes tika izcelti seni poleri, enkuri un
citas ierīces, kas mūsdienu kuģniecībā vairs netiek izmantotas.
Vērtīgās lietas būvnieki rūpīgi notīrīja, nokrāsoja un plāno nodot
Ventspils brīvostai, lai tās saglabātu kā vēsturisku piemiņu vai kā
eksponātus.
Tomēr visi hidrotehniskie darbi jau ir pabeigti, pa visu Ziemas
ostas perimetru ir nostiprināta krasta līnija, uzstādīti
fenderi, kuri amortizē kuģu pietauvošanos. Patlaban notiek
betonēšanas un labiekārtošanas darbi, norāda Bogdanovs. Krastā jau
ir izvietoti jauni elektrības sadales skapji, kur kuģi varēs
pieslēgties pie elektroenerģijas, atlicis vien uzstādīt polerus,
pie kuriem piestiprinās kuģi, kas pietauvojies ostā. Uz rietumu
muliņa notiek pēdējie cietā seguma betonēšanas darbi. Tikmēr uz
speciāla pontona jau ir savākta visa nepieciešamā tehnika, lai
varētu uzsākt austrumu muliņa seguma betonēšanu. Šajās būvniekiem
saspringtajās dienās Ziemas ostas objektos ir nodarbināts
50–70 cilvēku, stāsta LNK Industries Group būvdarbu
vadītājs Salvis Druvaskalns. Bez rīdziniekiem šeit vēl strādā arī
speciālisti no Ventspils apakšuzņēmumiem SIA VIA, AS SZMA-V,
SIA Volts-1. Šurpu turpu braukā tehnika, kas noblietē šķembas,
uz kurām pēc tam klās bruģakmeni laukumā, kas atrodas pie ostas
dienvidu sienas. Šis laukums būs paredzēts transporta kustībai un
piebraukšanai pie kuģiem. Būvnieki, izmantojot tehniku, uzstāda
apgaismes mastus, atjauno veloceliņu, kas šeit jau bija pirms tam,
taču, tā kā tas traucēja būvdarbiem, tad to vajadzēja uz laiku
demontēt. Jau pēc dažām nedēļām ķieģelīši būs ieklāti un sāksies
apzaļumošanas darbi un jūras viļņus imitējošo dekoratīvo elementu
uzstādīšana, skaidro Druvaskalns. Paredzēta īpaša vieta atpūtai pie
dekoratīvajiem jūras viļņiem, kur tiks uzstādīti soliņi un
veloturētāji.
Lai gan darbi vēl nav pabeigti, var jau labi redzēt grandiozās
pārmaiņas, kas notikušas Ziemas ostā. Pussabrukušo
piestātņu vietā tagad redzama līdzeni nobetonēta krasta līnija,
ērti piebraucamie ceļi pie kuģu pietauvošanās vietām, mūsdienīgas
komunikācijas kuģu apgādei ar elektrību, ūdeni, notekūdeņu
kanalizāciju, kā arī īpašas savācējiekārtas, lai attīrītu smiltis
un grunti no eļļas piesārņojumiem, ar lepnumu norāda Druvaskalns.
Ventspils brīvostas pārvaldes kuģu stāvvieta pēc rekonstrukcijas
pilnībā atbildīs visām Eiropas Savienības prasībām un standartiem.
Savukārt labiekārtošanas darbi piešķirs teritorijai sakārtotu un
skaistu skatu. Būvnieku automašīnas jau gozējas jaunajā stāvvietā,
kur varēs novietot 39 automašīnas, toskait arī invalīdiem. Šis ir
viens no projektiem, kuru LNK Industries Group realizē
Ventspils brīvostā. Pilnsabiedrība LNK Industries Group,
kuru dibinājuši divi holdinga LNK Group uzņēmumi – AS
LNK Industries un AS Latvijas Tilti –, ar Ventspils
brīvostas pārvaldi jau sadarbojusies vairākos vērienīgos
projektos: Ventspils brīvostas 1. muliņa demontāža, Ventas tilta
rekonstrukcija, dziļūdens 12. piestātnes būvniecība, atgādina
Bogdanovs.
Tiek pabeigta rietumu muliņa seguma betonēšana, bet būvniecības tehnika jau ir gatava uzsākt līdzīgus darbus uz austrumu muliņa.
Līdz ar kuģu stāvvietu rekonstrukciju notiek arī līdzās esošās teritorijas labiekārtošana.
Pēc visu darbu pabeigšanas un objekta nodošanas ekspluatācijā Ventas krastmalas promenāde būs izstaigājama līdz pat Jūras darbnīcai.
Būvdarbu vadītājs Salvis Druvaskalns ir nodarbināts jau otrajā objektā Ventspilī – nesen ekspluatācijā nodotajā dziļūdens 12. piestātnē un Ziemas ostas rekonstrukcijā.
Jau ir saskatāmas pilnīgi jaunas Ziemas ostas aprises.
Ziemas osta
- uzbūvēta 19. gadsimta beigās
- rekonstrukcija uzsākta 2014. gada septembrī
- rekonstrukcijas galvenais darbuzņēmējs – pilnsabiedrība
LNK Industries Group
Objektu būvniecība norisinās ES Kohēzijas fonda līdzfinansētajā projektā Nr.3DP/3.3.1.3.0/10/IPIA/SM/001 „Ventspils brīvostas infrastruktūras attīstība, kas tiek īstenots darbības programmas Infrastruktūra un pakalpojumi papildinājuma 3.3.1.3.aktivitātē Lielo ostu infrastruktūras attīstība “Jūras maģistrāļu” ietvaros.
Objekta kopējās izmaksas 2,3 miljoni eiro, tajā skaitā Kohēzijas fonda līdzfinansējums 85% apmērā attiecināmajām izmaksām.