2015.gada oktobrī Ventspils brīvostas termināļos pārkrauti 1,6
miljoni tonnu kravu. Pirmajos desmit mēnešos kopā visos termināļos
kravu apgrozījums sasniedzis 19,3 miljonus tonnu.
Lai gan kopējais kravu apgrozījums Ventspils brīvostas termināļos
2015.gada oktobrī ir lielākais pēdējo piecu mēnešu laikā, desmit
mēnešu kravu apgrozījuma rādītāji atpaliek no kravu apgrozījuma
datiem pagājušā gada attiecīgajā periodā.
Neskatoties uz piesardzīgajām kravu apgrozījuma prognozēm
2015.gadā un sekojošo plānoto budžeta samazinājumu, Ventspils
brīvostas pārvalde neplāno paaugstināt maksu par ostas
pakalpojumiem, vienlaikus turpinot maksimāli daudz līdzekļu
ieguldīt ostas infrastruktūras uzturēšanā un attīstībā – nodrošinot
drošus kuģošanas apstākļus un sakārtotus pievedceļus termināļiem un
industriālajām zonām.
2015.gada budžetā investīcijām ostas infrastruktūrā plānoti 25,6
miljoni eiro, no kuriem līdz pat 11,9 miljonus eiro plānots saņemt
kā ES fondu līdzfinansējumu. Šogad noslēdzas vairāki vērienīgi
infrastruktūras pilnveides projekti – 12.piestātnes celtniecība,
pievadceļu Ventspils brīvostas teritorijā esošajiem termināļiem un
industriālajām zonām izbūve un rekonstrukcija, Ventspils brīvostas
pārvaldes flotes piestātnes un Ziemeļu mola viļņu aizsargsienas
rekonstrukcija. Turpinot attīstīt rūpniecisko sektoru, norit ES
fondu līdzfinansēta rūpniecisko ēku būvniecība – jūnijā atklāts un
darbu sācis Elektronikas centrs un vēl turpinās
Tehnoloģiju centra būvniecība.
Seši Ventspils brīvostas termināļi 2015.gada pirmajos desmit
mēnešos palielinājuši kravu apgrozījumu attiecībā pret iepriekšējo
gadu. Kravu pieaugums bijis SIA Ventall Termināls par 89%,
AS Ventbunkers par 10%, AS Ventspils tirdzniecības
osta par 6%, SIA Noord Natie Ventspils Terminals par
6%, SIA Ventamonjaks par 11%. Trīs reizes vairāk nekā
pagājušajā gadā šajā periodā kravas pārkrautas AS Ventspils
Grain Terminal, tomēr pārkrautais apjoms – 312 tūkstoši tonnu
– ir tikai 25% no termināļa jaudas. Līdzvērtīgi iepriekšējam gadam
darbs ritējis SIA Ventamonjaks serviss.
Būtiski kravu apgrozījums samazinājies trīs termināļos, kas arī
galvenokārt ietekmē visas ostas kravu apgrozījuma rādītājus. Par
1,5 miljoniem tonnu jeb 15% samazinājies SIA Ventspils Nafta
termināls apgrozījums, kas nesasniedz pat pusi no termināļa
jaudas. AS Baltic Coal Terminal šogad pārkrauti tikai 1,5
miljoni tonnu akmeņogļu, kas ir par 50% jeb par 1,5 miljoniem tonnu
mazāk nekā pagājušā gada pirmajos desmit mēnešos un ir tikai trešā
daļa no termināļa jaudas. Katastrofāli rādītāji ir AS Kālija
parks, kur desmit mēnešos pārkrauti tikai 142 tūkstoši tonnu,
kas ir par 90% jeb 1,2 miljoniem tonnu mazāk nekā pērn. Tas
nozīmē, ka Kālija parkā šogad tiek izmantoti tikai 2% kopējās
iespējamās jaudas. 48 tūkstošu tonnu jeb 12% liels samazinājums
salīdzinājumā ar pagājušo gadu ir SIA Ventplac
terminālī.